Pages

tisdag, april 22, 2008

Jaktträning....

Idag åkte jag till Tyzon igen för att träna honom inför vårat kommande jaktprov. Och lilla Cheéri fick följa med som störning och gissa om Pyret blev ordentligt sur. Pyret brukar ju få följa med på träningen eftersom mitt mål är att starta denna heta dam under hösten.

När vi kom fram till Tyzon så blev han lyrisk över att lilla Cheéri var med och hade jättesvårt att koncentrera sig över lydnadsbiten. Jag fick kämpa ganska bra idag, men tillslut så ramlade polletten ner för Tyzon. Idag var vi vid vattnet igen, vi var även där igår. Fast idag så gjorde vi på följande sätt: Först kastades det ut en dummie på vattnet, Tyzon fick hämta och jag mötte upp honom eftersom han har återigen börjat droppa apporten för att ruska av sig vattnet. Innan dummies nr 2 kastades så gick vi ut på nästa landtunga och fick på så sätt även träning med fotgående under transportsträckan. I början hade Tyzon bråttom ut till nästa landtunga, men när han förstod att det inte lönade sig att ta över kommandot så fick jag en otroligt fin kontakt med honom.

Så vid tredje försöket med denna kombinationen satt det klockrent och vi slutade våran träning. Sen blev det lilla Cheéris tur att få apportera, jag hade tagit med mig minidummies åt henne. Hon har även börjat apportera de stora, men tänkte att vi skulle bara leka idag eftersom jag ville pröva henne i vattnet. Började kasta på land och fick snabbt in apporten, då kastade jag ut den lite i vattnet och Cheéri efter. Hon tvekade inte en sekund att hoppa i vattnet, men tyvärr var hon lite för ivrig att hon fick huvudet under vattnet och då vände hon innan hon hade apporten i munnen.

Tyzon fick då uppgiften att hämta den, sen gick vi till en badstrand som låg lite längre bort, det är nämligen långgrunt så för att inte Cheéri skulle bli skrämd för alltid över den lilla episod som uppstod. Så började vi om där, och det var inga som helst tveksamheter med att spring i vattnet. Cheéri hoppade som en gasell både ut och in, så jag har börjat förstått att denna unga dam får jag ta det lite lugnt med, så att jag inte får en till Pyret. Så nu kommer Cheéri att få vila från apporteringen till SVCH titeln är bärgad, kanske hon får lära sig vad sök är under hösten, men jag lovar inget. Det är bättre att skynda långsamt....!

Jag har fortsatt att röja köket och köksskåpen, man skulle kunna tro att jag håller på att flyttstäda. För nu blir det j*kligt rent vill jag lova, det enda som är negativt är att jag håller på att bli förkyld och det har jag inte tid med.

Have a nice day

Gästbok

0 kommentarer: