Pages

torsdag, juli 10, 2008

Tyzon gör det IGEN.....!!!!!

Igår åkte jag, Tyzon och Björn för att återigen tävla KM i viltspår. Om jag ska vara riktigt ärlig så hade jag inte så stora förväntningar eftersom jag inte hade hunnit träna Tyzon mer än på ett spår. Men jag hade en sån tur att jag först fick gå ett officiellt spårprov, där återigen Tyzon visade var skåpet skulle stå. Det var ingen som helst tvekan och ganska fort gick det, Tyzon hittade skanken efter 18 minuter.

Så när vi sen skulle starta spår nr 2 som var KM spåret som dock tyvärr är inofficiellt så kände jag att Tyzon var ordentligt taggad. Och mycket riktigt jag började tro att det var hans syster Pyret som jag hade i linan, Tyzon satte ner nosen i backen och sen var det bara att hänga på. Försökte dock stanna vid ett par tillfällen för att ge Tyzon vatten i spåret, men då tittade han bara på mig precis "fattar du inte att jag vill bara jobba, vatten kan jag få sen". Trots att jag stannade ett flertal gånger tog han KM-spåret på 15 minuter, och jag fick någon brännblåsa i handen. Men jag kan säga att det var det värt!!!!!!!!

När alla deltagarna hade gått sina spår, denna gång var vi 11 ekipage som tävlade. Jag hade förstått på min domare att han var inte riktigt nöjd med Tyzons snabba arbete, och jag ska väl erkänna att det var inte jag heller. Han brukar vara mycket lugnare, men men.....!

När de började med prislistan över vinnarna så började de bakifrån och när de fortfarande inte hade ropat upp mig och Tyzon bland de 6 första kände jag att vi kanske hade en chans att förbättra vårat resultat från förra året då vi kom 5 av 13 ekipage.

Jag blev rejält nervös när det bara var två ekipage kvar och jag förstod att vi skulle sluta som sämst 2:a. Och visst slutade vi på en andra plats och jag är enormt stolt över min pojk, men däremot så måste vi ställa upp och representera jaktvårdskretsen om 1:an får förhinder att deltaga. Och det får jag inte veta förrän tidigaste dagen innan tävlingen. Så nu ska man behöva vara lite nervös innan dess, och den tävlingen är inte förrän i september tror jag att det var.

Nästa år tänker jag satsa på att ta 1:an och åka till DM med en enorm stolthet. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, vad jag är stolt över denna härliga Woodpeckerkullen som visar upp en sån enorm arbetsglädje varje gång någon av dem är på tävling.

Nej, nu ska jag ta en ljuvlig stund ute tillsammans med hundarna, för att sen träna min lilla pojk Gizmo som föresten ska få starta sitt första jaktprov ganska så snart.

Gästbok

0 kommentarer: